Google AdWords (SEA)
Google AdWords is het advertentieplatform van Google. AdWords stelt u in staat om, anders dan bij SEO, direct bovenaan de zoekresultaten in Google te staan. En dat natuurlijk alleen voor zoektermen die voor uw organisatie relevant zijn. Met zo’n 90% marktaandeel in Nederland is Google de nummer één zoekmachine en dé plek waar uw doelgroep anno 2018 zoekt. Google AdWords, of SEA in het algemeen, bevindt zich vaak halverwege tot onderin de marketing funnel.
Het belangrijkste basisprincipe is dat de doelgroep binnen Google proactief zoekt. Dat betekent dat er al een categoriebehoefte bestaat en dat men hier meer informatie over wenst of zelfs bereid is tot aankoop of inschrijving. Om die reden is het uitermate belangrijk om aanwezig te zijn op de plaats waar de doelgroep zoekt. U hoeft deze groep inmiddels niet meer bewust te maken van uw product/dienst, zij weten dit blijkbaar al en zijn zélf op zoek naar additionele informatie. Om die reden duidt ik AdWords, en SEA in het algemeen, als een pull kanaal.
Adverteren via Google AdWords is echter meer dan enkel wat zoekwoorden inkopen en een advertentie schrijven. Bij mij begint het altijd bij een uitgebreid zoekwoordenonderzoek en branche-analyse, zodat ik weet welke zoekwoorden voor uw organisatie belangrijk zijn, wat de concurrentie daarop is en hoe we hier, afhankelijk van de doelstelling, een sterke strategie kunnen neerzetten. Bovendien zijn advertenties een vaak onderschatte, maar enorm belangrijke factor binnen AdWords. Over het algemeen schrijf ik advertenties die belangrijke beïnvloedingmechanismes bevatten die fungeren als hypothese (vanuit de theorie neem ik aan dat dit de beste teksten zijn die de doelgroep overtuigt bij een bepaald zoekwoord). Deze hypotheses test ik vervolgens met echte data en vervolgens optimaliseer ik de advertenties. Kortom: psychologische theorieën testen met werkelijk gedrag. Best of both worlds.
De doelstelling bepaalt eveneens op welke KPI’s gestuurd zal worden om de campagnes de juiste sturing mee te geven. Voor zichtbaarheid zal ik bijvoorbeeld meer sturen op het vertoningsaandeel en het aantal impressies, terwijl ik voor sales doeleinden, bijvoorbeeld via Google Shopping, meer stuur op ROAS (return on advertising spend). Ook voor leadgeneratie leent AdWords zich goed. Vaak stuur ik hier op een CPA-target die gebaseerd is op een business case die ik samen met u maak. Bij een business case kijken we vervolgens naar wat een lead voor uw organisatie waard is, waarbij we rekening houden met o.a. de lead/sale ratio, gemiddelde orderwaarde en CPC van de zoekwoorden.