Google Shopping
Google Shopping is de online shopomgeving van zoekmachine gigant Google. Google Shopping is het gedeelte in Google waar er producten worden vertoond inclusief titel, afbeelding en prijs. Dit is dus uitsluitend een kanaal dat geschikt is voor e-commerce en uitstekend geschikt als low-funnel kanaal. Op deze manier hoeft de consument niet te browsen over verschillende websites of prijsvergelijkers, maar kunnen producten en prijzen bekijken en vergelijken binnen Google.
Google Shopping werkt op basis van een productfeed waarmee u realtime uw assortiment doorgeeft aan Google. Google maakt vervolgens zelf advertenties aan op basis van de informatie in uw productfeed. Deze informatie omvat onder andere productnaam, merk, prijs, voorraad en ean-nummer. Op die manier werkt u atijd met de meest relevante informatie. Is er een artikel uit voorraad? Dan wordt dit product direct uitgesloten in uw campagnes.
We laden uw product in binnen Google Merchant Center, waar u bovendien ook kunt instellen hoeveel de feed geupdate dient te worden. Nadat Mechant Center met AdWords gekoppeld is, kunnen er campagnes worden aangemaakt met uw producten. Binnen AdWords kunt u zelfs de campagnes managen. Zo kunt u er ook voor kiezen om bepaalde producten uit als, bijvoorbeeld, uw marge hierop te klein is om op te adverteren. Verder kunt u allerlei opsplitsingen maken binnen uw campagnemanagement, zoals op zoekintentie (categorieniveau, productniveau etcetera) of omzet/marge niveau (producten met splitsen met hoge omzet/hoge marge, hoge omzet/lage marge enzovoorts).
Google Shopping is dus uitstek een low-funnel kanaal die zich richt op de consument in de vergevorderd stadium binnen het koopproces. Het inregelen van een geschikte productfeed is tijdrovend, maar zodra dit goed staat, werkt u te allen tijde met relevante productinformatie die up-to-date is.