Google Tag Manager
Google Tag Manager (GTM) is bij het grote publiek niet erg bekend, maar is een onmisbare tool voor de hedendaagse online marketeer. Het is een zogenaamd tag management systeem, waarmee op een snelle en eenvoudige manier Javascript en HTML scripts toegevoegd kunnen worden aan de broncode van een website. Vaak heeft ieder advertentie- en webstatistiekplatform een eigen tag (ook wel pixel genoemd). Hoewel tag implementatie niet noodzakelijk, stellen deze tags u in staat op conversiedata vanuit de advertentieplatformen goed in kaart te brengen, retargetingdoelgroepen te maken en
De absolute meerwaarde van Google Tagmanager is dat er codes in de broncode geplaatst kunnen worden zonder dat de webbouwer dit iedere keer moet oppakken. Zo kan ik alles snel implementeren (in verantwoorde mate en altijd in overleg) wanneer dat gewenst is, zonder extra tijd en kosten. Bijvoorbeeld, als ik voor u een Facebook of LinkedIn campagne opzet en daarvoor een conversiepixel benodigd is, dan plaats ik die zonde moeite op uw website. Tijd- én kostenefficiënt!
Google Tagmanager is bovendien handig als verlengstuk van Google Analytics in termen van meetbaarheid. Via GTM kan ik in principe alles op uw website meetbaar maken. Met Google Analytics was het al mogelijk om doelen aan te maken op basis van o.a. URL’s, maar met GTM kan ik door middel van event tracking ook bepaalde buttonclicks, scrolldiepte en klikken op emailadressen of telefoonnummers doormeten. Door een slimme configuratie met Google Analytics zorg ik ervoor dat deze bovengenoemde implementaties – ook wel events of gebeurtenissen genoemd – als doel aangemaakt worden in Analytics. Zo meet u events gemakkelijk mee als doel in uw Analytics analyses. Heeft uw organisatie daarnaast een website met meerdere domeinen? Geen probleem, met Cross Domain Tracking zorg ik ervoor dat alles helder wordt doorgemeten. Want, immers, meten is weten!