3. SEO kan leiden tot goedkopere SEA-clicks
Een belangrijk aspect van SEA (zowel bij Google als bij Bing) is de kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore bepaalt samen met uw maximale klikprijs de zogenaamde Ad Rank. In deze blog leest u alles over Ad Rank, maar in het kort komt het erop neer dat een goede kwaliteitsscore leidt tot lagere klikprijzen. Een belangrijk onderdeel van de kwaliteitsscore is de ervaring van de gebruiker op de landingspagina. Als de website technisch goed staat (bijvoorbeeld duidelijk leesbaar bij de zoekmachine spiders en een snelle laadtijd) en het bevat goede, relevante content, dan zal dit onderdeel hoog scoren binnen de kwaliteitsscore. Het uitvoeren van een gedegen SEO strijdplan zal dus een positieve bijdrage leveren aan de prijzen die u aan de zoekmachine-advertenties betaalt per klik.
4. Kapitaliseren op SEA zoekwoorddata voor SEO
Toen Google besloot om zoekwoordniveau-gegevens in Analytics te verwijderen, was het een probleem voor SEO. We wisten niet meer welke zoektermen verkeer genereerden – en belangrijker – welke zoektermen resulteerden in conversies. Door een SEA-campagne uit te voeren, kunnen we AdWords koppelen aan Analytics om deze gegevens opnieuw te verkrijgen om slimmere on-page optimalisatiebeslissingen te nemen als alternatief voor het gebrek aan informatie dat we nu krijgen voor organische zoekwoorden.
Ben Acheson zegt het mooi: “SEA kan worden gebruikt om zoekwoorden te targeten die nog niet op een organische manier zijn gerangschikt. PPC (pay-per-click) kan worden gebruikt om gegevens over een groot aantal zoekwoorden te verzamelen – door de zoekwoorden te onthullen die de meeste inkomsten genereren om organische zoekcampagnes te kunnen aanbieden, waarvoor gegevens doorgaans schaarser zijn. Organische vertoningen en klikgegevens kunnen worden gebruikt om de maandelijkse volumegegevens van AdWords te controleren, om een beter beeld te krijgen van de prioriteiten van zoekwoorden. ”
Yauhen Khutarniuk, hoofd SEO bij SEO PowerSuite gaat nog een stap verder door te suggereren dat u te allen tijde eerst SEA-advertenties moet uitvoeren voordat u beslist over uw organische trefwoordenset om er zeker van te zijn dat u de juiste heeft gekozen. SEA geeft, kortom, snel en betrouwbaar antwoord op belangrijke SEO-vraagstukken die anders onbeantwoord blijven.
5. SEO inzetten voor dure SEA zoekwoorden
Tot slot kan SEO een slim alternatief zijn voor het adverteren op dure zoekwoorden binnen SEA. Zoals u wellicht weet, is SEA gestructureerd rondom een veilingsysteem waarbij vraag en aanbod en uiteindelijke waarde van een zoekwoord leidend is. Des te meer organisaties bieden op een bepaald zoekwoorden, des te hoger de concurrentie en hoe verder de prijs wordt opgevoerd. En bedrijven zijn natuurlijk enkel bereid om hoog te bieden op een zoekwoord wanneer er (1) vaak op gezocht is en (2) het uiteindelijk wat oplevert. Er is een positieve correlatie zichtbaar tussen de omzet/marge verhouding en de klikprijs; des te meer waarde een klik kan hebben, des te hoger is de klikprijs. Net als bij een fysieke veiling.
Ondanks dat de klikprijs en de mogelijke omzet vaak redelijk in verhouding is, kan het toch voorkomen dat u liever niet adverteert op dure zoekwoorden. Binnen sommige branches worden de cpc’s ook dusdanig opgedreven dat het voor kleinere adverteerders nauwelijks rendabel is om te bieden op deze zoekwoorden. In dit soort gevallen heeft het ook vaak te maken met secundaire verklaringen, zoals een lage conversieratio on site en een lage merknaamsbekendheid. In dat geval kan het lonen om extra te focussen op SEO op deze woorden. U zult dus dan niet direct gevonden worden via de bovenste, betaalde zoekresultaten, maar u richt zich vervolgens op de niet-betaalde klikken via de organische posities. Zoals eerder genoemd, kost het veel tijd en effort om deze posities uiteindelijk te bekleden, maar het zal uiteindelijk de moeite lonen. Bedenk wel dat meerdere concurrenten deze tactiek zullen hanteren, waardoor het lastiger is om die organische topposities te behalen. Een goede SEO-strategie zal extra belangrijk zijn.
Hierboven heeft u vijf argumenten gelezen waarom beter niet op één paard kunt wedden als u succesvol wilt zijn binnen de zoekresultaten van Google en Bing. Meer weten of zoekmachinemarketing? Lees dan hier verder over SEA of SEO of vraag de whitepaper aan!