Het is altijd een interessante discussie als het gaat om bieden op branded-zoekwoorden binnen SEA. Er bestaat in feite geen éénduidig antwoord op deze vraag. “It depends”, is een veilig en veelgehoord antwoord. Desalniettemin zijn er genoeg vragen die u kunt stellen om te onderzoeken of dit een no-go of een no-brainer is voor uw organisatie. Hieronder vindt u vier redenen om het in ieder geval sterk te overwegen.
Lage klikprijzen, so why not?
Allereerst is het belangrijk om te beseffen waar deze groep zich bevindt in de customer journey. Personen die zoeken op uw merknaam in een zoekmachine (ook wel branded search genoemd) zitten in het onderste puntje van de marketingfunnel. Dit zijn personen die (1) zelf proactief op zoek zijn naar informatie en (2) bekend zijn met uw producten, diensten en zelfs uw merknaam. Dit zijn uw meeste warme leads, dit zijn de personen die u het gemakkelijkst binnen kunt halen. Vaak zijn dit non-incremental sales, oftewel, personen die achteraf gezien tóch klant zouden zijn geworden, ongeacht u hen het laatste duwtje probeerde te geven door middel van een advertentie. Zou deze advertentie dan zonde zijn van uw budget? Misschien wel, maar de realiteit is dat u het niet weet. Daarbij komt dat de klikprijzen op uw eigen merknaam in de meeste gevallen spotgoedkoop zijn. Het zou zonde zijn als een concurrent wél adverteert op uw merknaam en er met de klant vandoor gaat, simpelweg omdat hij beter zichtbaar was op dat moment. In dat geval was die klant u achteraf wel die €0,50 extra waard geweest, toch?
Verkeer sturen met zelf-geïnitieerde landingspagina’s
Een ander groot voordeel is dat u met SEA het verkeer kunt sturen. Waarom zou u dat willen? U wilt dit doordat u weinig controle heeft op wat de zoekmachine laat zien na een zoekresultaat. Wellicht landt een potentiële klant op een heel matige pagina na een zoekopdracht, omdat de zoekmachine toevallig denkt dat deze pagina het beste antwoord geeft. Wellicht wilt u deze prospect toch laten landen op een pagina waar u mikt op een upsell. Of een pagina waarop u nog wat additionele informatie geeft of een actie communiceert. Met SEA heeft u dat zelf in de hand, aangezien u zelf de landingspagina kunt instellen. Dit is eveneens ook een handige tool voor reputatiemanagement. Mocht u om wat voor reden dan ook negatieve publiciteit hebben gegenereerd, dan kunt u dit zoekresultaat wegdrukken met een advertentie. Vooral op mobiel komen de organische plekken onder de vouw, waardoor de kans aanzienlijk is dat de negatieve berichtgeving niet eens meer gezien wordt. In plaats daarvan laadt u de prospect landen op een positieve pagina die ook nog eens goed converteert. Een quick win!