Bij SEA denken de meeste online marketeers direct aan Google AdWords. Sommigen denken zelfs dat het gaat om een synoniem. SEA staat echter voor search engine advertising oftewel zoekmachine adverteren. En zoals u wellicht weet, is AdWords het advertentieplatform van de Google zoekmachine. Bing heeft haar eigen platform: Bing Ads. En hoewel Google verreweg marktleider is, is Bing’s marktaandeel snel gestegen naar circa 10% – mede door toetreding van Windows 10 met Bing als standaard zoekmachine. Let wel op: dit marktaandeel komt met name vanuit desktop, op mobiel blijft Bing erg klein. Desalniettemin is Bing vaak een logische aanvulling op uw SEA-strategie. Hieronder leest u drie argumenten om Bing Ads naast uw AdWords campagnes in te zetten.
Lagere klikprijzen
Het eerste voordeel aan Bing is de prijs van de CPC’s. Deze liggen over de gehele linie genomen zo’n 50-70% lager dan bij AdWords. Aangezien meerdere studies hebben aangetoond dat ook de verkeerskwaliteit vanuit Bing gelijkwaardig is met AdWords, ligt de CPA (kosten per acquisitie) logischerwijs ook lager bij Bing. Op die manier heeft Bing Ads een zeer sterke value for money propositie. Dit biedt eveneens ruimte om nieuwe dingen te testen, zoals het inkopen van generiekere zoekwoorden of het testen van SEO-zoekwoorden. Binnen Bing betaalt u een stuk minder per klik, waardoor het een ideale testomgeving is.
Weinig concurrentie
Er bestaat een correlatie tussen het marktaandeel van een zoekmachine en de concurrentie daarop. Doordat Google zo groot zit, lijkt Bing Ads een verlaten gebied. Dit biedt kansen. Zo kunt u voor zeer aantrekkelijke klikprijzen op generieke zoekwoorden bieden, waar u binnen Google de hoofdprijs voor betaalt. Het bieden op de merknaam van uw concurrent kan een andere belangrijke insteek zijn. Binnen Google adverteren de meeste grote organisaties op hun eigen merknaam. Waarom? Dat kunt u hier lezen. Binnen Bing doen zij dat vaak nog niet. Een ultieme kans om warme prospects voor de neus van uw concurrent weg te kapen.