Adverteren op LinkedIn begint steeds populairder te worden voor B2B-organisaties. Dat heeft verschillende redenen. Allereerst lijkt de Nederlandse professional LinkedIn nu echt serieus te gaan nemen als netwerk, waar men het voorheen meer zag als een online curriculum vitae. Dat blijkt ook uit interactiecijfers vanuit LinkedIn, waaruit blijkt dat men steeds meer tijd spendeert op het platform. Als gevolg investeert LinkedIn maximaal in haar advertentieplatform. Er is in korte tijd enorm veel veranderd, maar met deze blog breng ik u helemaal up to speed. Hieronder treft u de belangrijkste veranderingen.
LinkedIn Retargeting
The waiting is over: retargeting is tegenwoordig ook mogelijk via LinkedIn. Retargeting is een onderdeel voor het binnenhalen van uw meest relevante prospects en om die reden keken B2B-marketeers reikhalzend uit naar deze toevoeging aan het platform. Op basis van URL’s kunt u vanaf heden doelgroepen samenstellen van uw websitebezoekers. Dit kunnen personen zijn die het winkelwagentje hebben bezocht, een bestelling hebben afgerond of een bepaalde pagina hebben bekeken, waarna u hen verder de funnel in wilt trekken. Het maken van een doelgroep is niet moeilijk, maar houdt er wel rekening mee dat het werkt op basis van onderlinge uitsluiting. Dat wil zeggen dat u geen doelgroep met een uitsluitingsconditie (vb. personen die wél de winkelwagen hebben bezocht, maar níet de betaalpagina hebben gezien) kan maken, maar twee losse doelgroepen moet maken (vb. een groep met winkelwagenbezoekers en een groep met betalers) en deze los van elkaar moet uitsluiten. Minder gebruiksvriendelijk dan bijvoorbeeld bij Google of Facebook, maar het is al een goede stap in de richting. Let er wel op dat uw groep minimaal 400 personen moet bevatten, maar dit geldt ook bij andere advertentieplatformen. Kortom: een belangrijke nieuwe toevoeging, zeker omdat binnen B2B retargeting enorm nuttig kan zijn om de prospect of lead te sturen door de funnel.
Account Based Marketing
Deze toevoeging aan het platform speelt in op een belangrijke trend binnen B2B-marketing. Account based marketing (ABM) speelt in op de klassieke moeilijkheden van business-to-business marketing. Hierin zijn de customer journeys lang en complex, de decision making units (DMU’s) breed en de conversieratio’s laag. Doordat een B2B-klant vaak enorm waardevol is – ook voor een langere periode (hoge lifetime values) – wil men de tijd en moeite liever stoppen in vooraf gedefinieerde lijst van prospects. Op deze manier kan de content ook een stuk gepersonaliseerd worden, voor zowel het moment in de journey als voor de personen in de DMU. LinkedIn biedt tegenwoordig de mogelijkheid om lijsten met account te uploaden, zodat u deze personen direct benaderd binnen het platform. Dit kan op basis van emailadressen, maar ook door zogenaamde company lists, waarmee u specifieke bedrijven (eventueel i.c.m. functietitels). Op deze manier personaliseert u uw advertenties. Personaliseren staat echter wel tussen aanhalingstekens, aangezien een lijst minimaal 1.000 personen moet bevatten omwille van privacy overwegen, maar het stelt u daarentegen goed in staat om strak te segmenteren op potentieel interessante klanten.