Push advertising
Het belang van pull marketing wil daarentegen absoluut niet zeggen dat u push advertising links moet laten liggen. Met push marketing, bijvoorbeeld via social- en display advertising, duwt u uw boodschap als het ware richting uw doelgroep. Dit is vaak de latente doelgroep – personen of organisaties die mogelijk geïnteresseerd zijn in uw product of dienst, maar nog niet proactief op zoek zijn. Push marketing is een zeer geschikt middel als er nog weinig vraag bestaat naar uw product of dienst. Vaak is dit het geval als u een nieuw idee op de markt brengt. Men zal dus eerst het product of dienst moeten leren kennen alvorens zij actief op zoek gaan. Hier is push advertising dus uitstekend geschikt voor. U kunt immers trekken wat u wilt, als er geen zoekvolume rondom uw product of dienst is, zult u geen klanten binnenhalen.
Push advertising is echter niet uitsluitend voorbehouden voor nieuwe producten of diensten. Als uw organisatie een zeer concurrerende markt wil penetreren, kan het zo zijn dat uw pull advertising activiteiten weinig effect sorteren. Veel nieuwe intreders zetten direct vol in op SEA en SEO, maar merken dat hun klikaandeel binnen de zoekmachines bijzonder laag is. De doelgroep kiest in dat geval vaak liever voor de gevestigde namen, dan voor de nieuwe aanbieder. Push marketing kan in dit geval veel ondersteuning bieden door uw boodschap naar de doelgroep te brengen en hen uw organisatie te leren kennen. Op deze manier genereert u merkbekendheid en merkherkenning en stimuleert u merkvoorkeur. Dit zal vervolgens zijn vruchten afwerpen in de zoekmachines.
Conclusie
Pull advertising lijkt dus een no brainer om in uw online marketing strategie te verweven, maar het is dus niet per se de heilige graal. Het is echter wel een feit dat beide manieren elkaar versterken. Zonder push advertising zal uw organisatie wellicht over het hoofd worden gezien binnen de zoekmachines en prijsvergelijkers en zonder pull advertising bent u niet aanwezig waar u de rijpe appels kunt plukken. Mijn advies is echter wel een bottom-up approach, waarbij we onderin de marketingfunnel pull kanalen inzetten en pas hoger in de funnel gaan met push advertising als hier concrete behoefte aan is (de vijver vergroten waaruit u vist of uw click share in de zoekmachines verhogen). Feit blijft echter dat een online marketing strategie tailor made is en toegespitst moet zijn op uw organisatie en specifiek omstandigheden.