Prijsvergelijkers adverteren
Een Prijsvergelijker is een uitstekend voorbeeld van het aankoopproces van de consument anno 2018. De consument raadpleegt prijsvergelijkers om realtime prijzen van verschillende aanbieders te bekijken. Dit vindt vaak plaats aan het eind van de customer journey. Consumenten hebben reseach gedaan naar een product dat zij willen hebben en willen uiteindelijk weten welke aanbieder de beste prijs heeft, om het product hier vervolgens online of in de fysieke winkel aan te schaffen. Voor B2C e-commerce spelers is het cruciaal om aanwezig te zijn binnen de relevante prijsvergelijkers. Ook al heeft u als aanbieder niet de laagste prijs; indien u niet aanwezig bent binnen de prijsvergelijker, zal de beslissende klik niet op u zijn. Bovendien heeft u bij de meeste prijsvergelijkers nog de kans om promotieregels toe te voegen, zodat u de consument nog kan overtuigen met uw unieke verkoopargumenten. Belangrijke prijsvergelijkers zijn Kieskeurig, Tweakers, Beslist, en Vergelijk.
Prijsvergelijkers werken op basis van een productfeed, meestal aangeboden in XML. Deze productfeed bevat uw online assortiment wat de basis is voor een geautomatiseerde en dynamische campagne. Vaak staat de productfeed in contact met uw webshop, waardoor de prijzen en beschikbaarheid (we;/niet op voorraad) automatisch up-to-date zijn. Ook aspecten als merk, kleur, EAN-code en landingspagina moeten worden opgenomen in de feed. De kwaliteit van de feed is enorm belangrijk. Zodra uw productfeed bij de relevante prijsvergelijkers is aangeleverd, alle velden in de feed goed en volledig zijn ingevuld en de feed correspondeert met uw webshop, dan kan de campagne van start. In principe kunt de campagne vanaf dan automatisch laten lopen, maar het is sterk aan te raden om te blijven a/b testen met promotieregels en wellicht producten uit te sluiten die niet renderen o.b.v. ROI (return on investment).