Zoekmachine marketing
Binnen de zoekresultaten onderscheiden we twee typen: betaalde zoekresultaten en onbetaalde zoekresultaten (zie afbeelding). De betaalde zoekresultaten zijn advertenties die zijn ingekocht op basis van zoekwoorden, de onbetaalde zoekresultaten worden zelf door de zoekmachines weergegeven op basis van een zoekopdracht. We noemen dit doorgaans Search Engine Advertising en Search Engine Optimization. Het doel van beide is uiteindelijk hetzelfde; op een zo efficiënt mogelijke wijze bovenaan vertoond worden in de zoekmachine.
Voordat ik start met een zoekmachine marketingtraject is het belangrijk om een zogenaamde nulmeting te doen. De hieruit afkomstige inzichten helpen, samen met uw doelstellingen en budget, om een optimale zoekmachinestrategie op te stellen. Wilt u het liefst morgen bovenaan staan in Google? Dan lijkt search engine advertising (SEA) de beste manier om direct resultaat te boeken. Of is uw organisatie meer van de lange adem? Dan kunnen we een duurzame weg bepalen naar structurele organische topposities via search engine optimization (SEO). Hoewel de aanvliegroute altijd op maat gemaakt is, kies ik vaak voor een combinatie van de twee. Eerst snel resultaat boeken en daarnaast op de achtergrond werken aan de organische posities via content, techniek en linkbuilding. Een soort van 70/30 verhouding, die gaandeweg omgezet dient te worden naar een 30/70 verhouding.
Search Engine Advertising (SEA)
SEA neemt als mid- en lower funnel pull-kanaal vaak een belangrijke positie in binnen een online marketing strategie. Het is een kanaal waarmee, mits goed opgezet en geoptimaliseerd, een hoop winst te boeken is voor de doelgroep in de laatste stadia van het koopproces.
Een goede start binnen SEA begint bij een goed zoekwoordenonderzoek. Wat zijn de zoektermen waar u op gevonden wilt worden? Hoe vaak wordt hier op gezocht van en hoe sterk is de concurrentie op deze keywords? Dit zijn allemaal belangrijke vragen die we voor aanvang van de campagne goed in kaart moeten hebben gebracht. Vervolgens is het zaak om de lijst met zoekwoorden op te delen in zoekintenties. Achter een zoekopdracht schuilt een bepaalde informatiebehoefte en wanneer we dit inzichtelijk hebben, dan kunnen we de advertenties en advertentie-extensies hier op aanpassen.
Of u nu actief bent in de B2C of B2B branche: binnen SEA valt er altijd een mouw aan uw doelstelling te passen. Als u actief bent binnen e-commerce, dan werk ik binnen SEA vaak met Google Shopping. Ook voor leadgeneratie is SEA een geschikt kanaal. Hiervoor maak ik samen met u een business case om te zien wat een lead mag kosten. Werkt u met Salesforce als CRM-systeem? Dan biedt AdWords tegenwoordig een heel gemakkelijke intergratie. Ideaal om uw marketingfunnel en salesfunnel op elkaar aan te sluiten. Kortom: SEA is bijna altijd een slimme toevoeging binnen uw marketingmix.
Meer lezen over SEA bij markverzijl Marketing? Lees dan hier verder!